Ekwiwalenty – wystawa zbiorowa

EKWIWALENTY – wystawa zbiorowa naszego Stowarzyszenia w 19. Dzielnicy od 1 kwietnia do 12 maja 2016!

 Terminarz i wydarzenia wystawy:

Nota kuratorska

Stowarzyszenie Ekwiwalenty powstało w roku 2013. Zgromadziło ludzi bardzo różnych zawodów, w różnym wieku. Niektórzy mają za sobą lata pracy artystycznej, wystawy, publikacje i nagrody w konkursach. Inni niedawno rozpoczęli swoją fotograficzną drogę twórczą. Łączy ich wspólne spojrzenie na fotografię. Niniejsza wystawa zbiorowa jest pierwszym wspólnym wydarzeniem, które pokaże skromną część ich dorobku artystycznego. Cel najważniejszy to przybliżenie szerszej publiczności ekwiwalentności w fotografii.

Zarówno nazwa Stowarzyszenia, jak i tytuł wystawy zbiorowej, wywodzą się z terminu fotograficznego powstałego w Stanach Zjednoczonych w trzeciej dekadzie XX wieku. W tym czasie, szczególnie w Europie, sztuka fotograficzna odchodziła od wiernego oddawania rzeczywistości w stronę eksperymentu i abstrakcji. Pojęcia ekwiwalentności po raz pierwszy użył w cyklu fotografii „Equivalence” Alfred Stieglitz. Kompletną regułę opracował i opublikował znacznie później (1963) Minor White, który swoje korzenie artystyczne wywodzi z Grupy f64. Grupa powstała w roku 1932 z inicjatywy Ansela Adamsa, Willarda Van Dyke’a i Imogen Cunningham. W jej składzie znalazł się też Edward Weston. Jego fotografie późniejszego okresu mają mniej dosłowny przekaz – są bardziej wrażeniowe. Twórczość Westona można umieścić pomiędzy pejzażystą Adamsem a wrażeniowo fotografującym Minorem Whitem. White poszerzył swoje poszukiwania o filozofię i rozwój świadomości –budował obraz bazując na własnych przeżyciach. Ekwiwalentność w swojej późniejszej twórczości rozwijają Paul Caponigro, Frederick Sommer, John Daido Loori.

Podstawą pracy fotografa-ekwiwalentalisty jest skupienie na własnych przeżyciach. Zdjęcia stają się zapisem doznań i emocji z momentu powstawania. Tych obrazów nie odczytuje się intelektualnie, ponieważ – zgodnie z zamierzeniami ich autorów – wykraczają one poza fizyczność obiektów, poza mierzalne formy, poza symbolikę, bariery językowe i kulturowe. Nie dają się jasno sklasyfikować na fotografię krajobrazową, abstrakcyjną lub kreacyjną.

Minor White regułę ekwiwalentu obrazuje w ten sposób: […] Kiedy fotograf przedstawia nam, czym jest dla niego ekwiwalent, opowie o jego wpływie na emocje: „Miałem pewne uczucie wobec czegoś i tak przedstawiam metaforę tego uczucia”. […]

Wrażenia twórcy zawarte w fotografii wyzwalają pewne emocje u odbiorcy, który na tę fotografię patrzy – obiekt zarejestrowany na zdjęciu przestaje być istotny, staje się uniwersalny i służy przekazaniu bodźców emocjonalnych, pozaintelektualnych. Do ich odbioru nie są potrzebne kontekst, lokalizacja, czas, osoby. Potrzebna jest intuicja, empatia. Zdjęcia są odbiciem, zamiennikiem, odzwierciedleniem – a więc ekwiwalentem – emocji, wspomnień, wrażeń twórcy. Odbiorca może interpretować obrazy w dowolny sposób, także całkiem odmiennie niż autor.

Na wystawie zostaną zaprezentowane 84 prace czternastu autorów. Zdjęcia zostały wykonane w standardzie archiwalnym, są to wydruki fotograficzne lub odbitki powiększone ręcznie. Prezentowane fotografie nie mają tytułów, czasami tylko podane jest miejsce i data ich wykonania.

Lista alfabetyczna autorów, członków Polskiego Stowarzyszenie Fotograficznego EKWIWALENTY: Karol Bagiński, Marcin Bogdanowicz, Adrian Czechowski, Aleksandra Drutkowska, Katarzyna Dyszyńska, Michał Jeliński, Zbigniew Kołodziejek, Tomasz Kubaczyk, Stanisław Kudroń, Bartłomiej Matłosz, Krzysztof Porzeżyński, Jakub Sagan, Konrad Smolak, Radosław Zawadzki

Kurator wystawy
Karol Bagiński

Gospodarzem i współorganizatorem wystawy jest 19. Dzielnica – nowoczesne osiedle w centrum Warszawy, które niezmiennie przyciąga ludzi, ceniących miejski styl życia oraz entuzjastów dobrego, nowoczesnego designu. Nieprzeciętna, minimalistyczna architektura autorstwa prestiżowej pracowni JEMS Architekci przyniosła 19. Dzielnicy liczne nagrody m.in.: I miejsce w konkursie Najlepszy Projekt Mieszkaniowy 2012-2015 w kategorii „Zespół Budynków Wielorodzinnych” (PZFD), tytuł Najlepszy budynek wielorodzinny w Polsce 2000-2012 (Nagroda główna w konkursie „Życie w architekturze”, Architektura Murator) oraz nominację do Mies van der Rohe Award 2013, oficjalnej nagrody architektonicznej Unii Europejskiej. Za odzyskanie poprzemysłowych terenów oraz stworzenie nowego modelu dzielnicy 19. Dzielnica otrzymała w 2015 roku I Nagrodę w ogólnopolskim konkursie Ministra Środowiska „Projekt: Przestrzeń”.

Partnerem wystawy w zakresie produkcji jest firma Medikon Polska, który udzielił nam pełnego wsparcia w wykonaniu wydruków na archiwalnym, certyfikowanym FOGRA papierze barytowanym FOMEI Collection Baryta Mono 290 w drukarce Epson SureColor SC-P6000 STD Spectro. Postprodukcję i druk fotografii wykonał Karol Bagiński Foto-Grafika. Projektowanie i wykonanie komunikacji wizualnej to dzieło Tomasza Kubaczyka. Bardzo dziękujemy!

Z radością informujemy, że patronatem medialnym objęły nas:

FOTOPOLIS – największy serwis internetowy poświęcony fotografii w Polsce.

doc! photo magazine – internetowy magazyn fotografii dokumentalnej.

PolFoto – internetowy serwis fotograficzny.

Świat Obrazu – internetowy serwis fotograficzny.

Partnerzy wernisażu i finisażu wystawy:

TradePol sp. z o.o. i Pawlina

Kontakt w sprawie wystawy, informacji prasowej i organizacji: wystawa [at] ekwiwalenty.com

©Cufee